Artur i Mallika Szumscy
+48 608 822 431 kuchniajogi@interia.pl

Peter Anselmo,dr James S.Brooks – „Ajurweda-droga do pełni zdrowia”

ajurweda anselmo wys 300pxTest na typ psychofizyczny

Zaznacz cyfrę, która najbardziej odpowiada każdemu ze stwierdzeń. Celem tego testu jest lepsze zrozumienie samego siebie, anie tworzenie lepszego wyobrażenia swojej osoby. Innymi słowy, staraj się odpowiadać zgodnie z prawdą. Dla uzyskania bardziej precyzyjnego obrazu, możesz zapytać przyjaciela, małżonka lub kogoś innego, kto dobrze cię zna, czy zgadza się z twoimi odpowiedziami.

 

Nie dotyczy 0-1
Dotyczy w pewnym stopniu 2-4
Dotyczy w bardzo dużym stopniu 5-6
1. Mam problemy z zasypianiem lub mój sen jest lekki i przerywany. O 1 2 3 4 5 6
2. Pracuję szybko. O 1 2 3 4 5 6
3. Mam entuzjastyczne podejście do życia. O 1 2 3 4 5 6
4. Wolę ciepło od zimna. O 1 2 3 4 5 6
5. Mam skłonności do zaparć. O 1 2 3 4 5
6. Moja skóra jest sucha, szczególnie zimą. O 1 2 3 4 5 6
7. Mam szczupłą sylwetkę; nie tyję. O 1 2 3 4 5 6
8. Jestem optymistycznie i pozytywnie nastawiony do życia. O 1 2 3 4 5 6
9. Zwykle szybko chodzę. O 1 2 3 4 5
10. Czasami trudno jest mi podjąć decyzję. 0 1 2 3 4 5 6
11. Moje stopy i ręce są często zimne. 0 1 2 3 4 5 6
12. Uwielbiam zmiany; lubię nowych ludzi i miejsca. 0 1 2 3 4 5 6
13. Szybko uczę się nowych rzeczy, ale również szybko zapominam. 0 1 2 3 4 5 6
14. Pod wpływem stresu zaczynam się niepokoić i zamartwiać. 0 1 2 3 4 5 6
15. Jestem komunikatywny, ale czasami za dużo mówię. 0 1 2 3 4 5 6
16. Moje pory posiłków i snu są nieregularne i chaotyczne; nie potrzebuję regularnego trybu życia. O 1 2 3 4 5 6
17. Mam aktywny i twórczy umysł, ale często czymś się niepokoję. O 1 2 3 4 5 6
18. Łatwo się męczę i czasami bywam zupełnie wyczerpany. O 1 2 3 4 5 6
19. Jestem elastyczny, zmiana kierunku działania przychodzi mi łatwo, może nawet zbyt łatwo. O 1 2 3 4 5 6
20. Moje nastroje gwałtownie się zmieniają. 0 1 2 3 4 5 6

Po przeczytaniu tych pierwszych dwudziestu stwierdzeń, dodaj wszystkie cyfry, które zaznaczyłeś. W ten sposób otrzymasz ogólny wynik skłonności psychofizycznych typu vata.
OGÓLNY WYNIK VATA –

Nie dotyczy 0-1
Dotyczy w pewnym stopniu 2-4
Dotyczy w bardzo dużym stopniu 5-6

1. Mam pieprzyki, piegi lub trądzik. 0 1 2 3 4 5 6
2. Mogę zjeść bardzo dużo; mam dobry apetyt i dobrą przemianę materii. 0 1 2 3 4 5 6
3. Moje włosy są cienkie i jedwabiste; i/lub wcześnie zacząłem łysieć lub siwieć; i/lub moje włosy są jasne/rude. 0 1 2 3 4 5 6
4. Wolę zimne potrawy i napoje. 0 1 2 3 4 5 6
5. Nie lubię przebywać na słońcu przez dłuższy czas. 0 1 2 3 4 5 6
6. Lubię przewodzić i robić wszystko po swojemu. 0 1 2 3 4 5 6
7. Wolę zimno od ciepła; podczas upałów czuję się zmęczony. 0 1 2 3 4 5 6
8. Mam bystry umysł. 0 1 2 3 4 5 6
9. Łatwo się pocę. 0 1 2 3 4 5 6
10. Jestem śmiały i lubię wyzwania. 0 1 2 3 4 5 6
11. Źle się czuję, gdy muszę zrezygnować z posiłku lub na niego czekać. 0 1 2 3 4 5 6
12. Jestem uPorządkowany, mam skłonności do perfekcjonizmu. O 1 2 3 4 5 6
13. Pod wpływem stresu jestem podenerwowany i czasami tracę panowanie nad sobą. O 1 2 3 4 5 6
14. Trwam przy własnych poglądach i ideach; czasami potrafię być bardzo uparty. O 1 2 3 4 5 6
15. Niecierpliwię się, gdy inni są zbyt powolni i nie zorganizowani. O 1 2 3 4 5 6
16. Kiedy czegoś chcę, walczę o to. O 1 2 3 4 5 6
17. Jestem średniej budowy ciała, dobrze umięśniony (niezbyt chudy i nie za gruby). O 1 2 3 4 5 6
18. Kiedy nie jestem w najlepszym nastroju, moja agresywność sprawia, że staję się władczy i manipuluję ludżmi. O 1 2 3 4 5 6
19. Z natury jestem serdeczny, przyjacielski i ekstrawertyczny. O 1 2 3 4 5 6
20. Łatwo się denerwuję i wpadam w gniew. 0 1 2 3 4 5 6
A teraz dodaj wszystkie zaznaczone cyfry w ten sam sposób, jak to zrobiłeś, by otrzymać ogólny wynik dla vata. Otrzymasz sumę będącą obrazem tendencji psychofizycznych typu pitta.
OGÓLNY WYNIK PITTA –

Nie dotyczy 0-1
Dotyczy w pewnym stopniu 2-4
Dotyczy w bardzo dużym stopniu 5-6

1. Jem powoli; większość czynności wykonuję wolno i metodycznie. 0 1 2 3 4 5 6
2. Troszczę się bardzo o uczucia innych osób i staram się zaprowadzać spokój i harmonię. 0 1 2 3 4 5 6
3. Jestem raczej tolerancyjny, cierpliwy i rzadko się irytuję. 0 1 2 3 4 5 6
4. Rzadko choruję. 0 1 2 3 4 5 6
5. Kiedy choruję, jest to zazwyczaj zapalenie błon śluzowych, niestrawność, astma, choroba zatok lub alergie. 0 1 2 3 4 5 6
6. Mam mocny sen, który trwa co najmniej osiem godzin. 0 1 2 3 4 5 6
7. Dość trudno uczę się nowych rzeczy. O 1 2 3 4 5 6
8. Moja skóra jest naturalnie miękka, gładka, nieco tłusta. O 1 2 3 4 5 6
9. Nie denerwuję się, kiedy muszę opuścić posiłek lub czekać na jego podanie. O 1 2 3 4 5 6
10. Mam dobrą pamięć; kiedy zapamiętam jakiś fakt, nie zapominam go. 0 1 2 3 4 5 6
11. Mam spokojne, przyjazne usposobienie i bardzo trudno jest mnie zdenerwować. 0 1 2 3 4 5 6
12. Nie mam dużego apetytu, ale i tak zbyt łatwo przybieram na wadze; zawsze miałem problemy z nadwagą. 0 1 2 3 4 5 6
13. Najbardziej nie lubię zimnej, deszczowej pogody. 0 1 2 3 4 5 6
14. Chodzę wolno i spokojnie. 0 1 2 3 4 5 6
15. Mam dużo siły fizycznej i wytrwałości. 0 1 2 3 4 5 6
16. Jestem osobą raczej bierną i poddającą się otoczeniu. Nie jestem agresywny. 0 1 2 3 4 5 6
17.Jestem lojalny, wiemy i skłonny do poświęceń. 0 1 2 3 4 5 6
18. Mam romantyczną i sentymentalną naturę. Przywiązuję się do ludzi i rzeczy, i nie lubię się z nimi rozstawać. 0 1 2 3 4 5 6
19. Czasami jestem bardzo ospały, apatyczny, a nawet wpadam w depresję. 0 1 2 3 4 5 6
20. Jestem osobą raczej cierpliwą, kochającą, opiekuńczą i chętną do pomocy. 0 1 2 3 4 5 6

Ponownie podlicz wszystkie zaznaczone cyfry, a otrzymasz ogólny wynik dla cech psychofizycznych typu kapha.
OGÓLNY WYNIK KAPHA –

A teraz porównaj wyniki. Najwyższy spośród trzech otrzymanych wyników wskazuje twoje dominujące dosha. Niższy wynik oznacza drugie pod względem siły oddziaływania dosha, a najniższy – najsłabsze dosha.
Jeżeli najwyższy wynik bardzo różni się od pozostałych dwóch – na przykład jest dwa razy większy – kwalifikujesz sięjako „czysty” typ osobowości. Przypuśćmy, że zebrałeś 94 punkty dla vata, 36 dla pitta i 25 dla kapha. Może to oznaczać, że twoja osobowość to typowe vata. Większość osób stanowi jednak kombinację dwóch lub trzech dosha. Jeżeli, na przykład, otrzymałeś 75 punktów dla vata, 61 dla pitta i 33 dla kapha, jesteś typem vata-pitta.

 

Zalecenia dietetyczne dla utrzymania równowagi vata, pitta i kapha

Korzystając z poniższego zestawienia określ, które pokarmy są dla ciebie najlepsze. Aby tego dokonać, musisz najpierw poznać typ swojego ciała (test z rozdziału 2. lub diagnoza lekarza praktykującego ajurwedę).

Dieta równoważąca vata

Pokarmy korzystne dla układu psychofizycznego vata

Ogólne wskazówki:

.Najkorzystniejsze właściwości równoważenia vata mają pokarmy ciepłe, bogatokaloryczne, o smaku słodkim, kwaśnym i słonym.
.Osoba typu vata może odżywiać się obficie, ale nie powinna jadać więcej niż jest w stanie strawiĆ.
.Aby zrównoważyć vata w ciągu dnia, śniadanie powinno się składać z gotowanych produktów zbożowych, mleka i grzanki, i powinno być obfite.
.Potrawy równoważące vata: ciepłe zupy o konsystencji kremu, gorące płatki z mlekiem, pieczywo, makaron z gęstym sosem przyrządzonym z masła i śmietany.
.Ciepłe mleko jest zawsze korzystne dla równowagi vata.

Produkty zbożowe: ryż (biały lub brązowy) i pszenica mają najlepsze właŚciwości równoważenia vata, owies tylko ugotowany (np. owsianka).
Nabiał: wszystkie mleczne produkty korzystnie oddziałują na równowagę vata. Najlepiej jest pić ciepłe mleko, ale nie do głównego posiłku.
Owoce: staraj się wybierać słodkie owoce – morele, awokado, banany, owoce jagodowe, kokos, wiśnie, świeże (nie suszone) figi, winogrona, mango, melony, nektarynki, papaje, pomarańcze, ananasy, śliwki.
Warzywa: dla zrównoważenia vata powinno się stosować gotowane warzywa, surowe nie są korzystne. Jeżeli jednak lubisz surówki, możesz zrÓwnoważyć ich działanie, używając tłustych lub gęstych sosów lub dodając świeżego twarożku. Najlepsze warzywa dla vata to szparagi, buraki, marchew, ogórki, fasola szparagowa, rzodkiewki, pataty, rzepa. Dozwolone są też umiarkowane ilości brokułów, brukselki, kalafiora, selera, bakłażana, zielonych warzyw liŚciastych, groszku, papryki, ziemniaków, pomidorów i cukinii, najlepiej ugotowanych w ghee (klarowanym maśle) lub w oleju z dodatkiem ziół łagodzących vata (patrz niżej).
Warzywa strączkowe: warzywa strączkowe nie są najlepsze dla vata. Staraj się ograniczyć ich spożycie, z wyjątkiem tofu (wytwarzanego z ziaren soi) oraz różowej soczewicy w umiarkowanych ilościach. Fasola mung jest dozwolona, szczególnie w formie lekkiej zupy z suszonych ziaren, serwowanej często z ryżem w kuchni indyjskiej .
Orzechy: wszystkie orzechy są dozwolone. Szczególnie korzystne są migdały.
Oleje: wszystkie rodzaje olejów zmniejszają vata. Najbardziej polecany jest sezamowy.
Produkty słodzące: wszystkie produkty słodzące pomagają zrównoważyć vata, chociaż nie poleca się rafinowanego cukru.
Mięso i ryby: zaleca się jedynie małe lub umiarkowane ilości kurczaka, indyka, ryb i owoców morza.
Przyprawy i zioła: większość przypraw jest dobra dla vata. Najlepsze są słodkie oraz rozgrzewające zioła i przyprawy, takie jak czarny pieprz (w małych ilościach), kardamon, cynamon, goździki, kmin, imbir i gorczyca. Imbir szczególnie korzystnie wpływa na trawienie vata. Możesz także stosować mieszankę indyjskich ziół, anyż, asafetydę, bazylię, liść laurowy, kminek, świeże liŚcie kolendry, koper włoski (fenkuł), gałkę muszkatołową, oregano, szałwię, estragon i tymianek.

Spożywaj w małych ilościach lub unikaj

Ogólne wskazówki:

.Unikaj zimnych napojów, ogranicz spożywanie zimnych, suchych i lekkich pokarmów.
.Ogranicz do minimum spożywanie potraw o ostrym (pikantnym), gorzkim i cierpkim smaku, chociaż potrawy kuchni indyjskiej i meksykańskiej są dozwolone (ponieważ gotowane są zazwyczaj w oleju, co działa kojąco na vata).
.Post i lekka dieta nie są polecane.
Produkty zbożowe: ogranicz spożycie jęczmienia, gryki, kukurydzy, prosa i żyta; unikaj suchych płatków owsianych.
Nabiał: wszystkie mleczne produkty są dozwolone.
Owoce: unikaj wszystkich suszonych i niedojrzałych owoców. Ogranicz spożycie jabłek, gruszek, granatów, żurawiny, chociaż po ugotowaniu są do przyjęcia.
Warzywa: unikaj kapusty i kiełków fasoli. Ogranicz do minimum spożycie innych warzyw, chyba że zostaną ugotowane; porównaj z listą dozwolonych warzyw (wyżej).
Mięsa i ryby: unikaj wołowiny, wieprzowiny i jagnięciny.
Przyprawy i zioła: mimo iż większość przypraw i ziół jest dozwolona, osoby typu vata nie powinny używać ich w dużych ilościach. Ogranicz do minimum stosowanie ziół i przyprawo gorzkim i cierpkim smaku, takichjak nasiona kolendry, kozieradka, natka pietruszki i kurkuma.

Dieta równoważąca pitta

Pokarmy korzystne dla układu psychofizycznego pitta

Ogólne wskazówki:

.NajwaŻniejsza wskazówka, dotycząca pokarmów równoważących pitta, to: jadaj zimne pokarmy. Wybieraj zimne (ale nie lodowate) posiłki i napoje, szczególnie wczasie upałów.
.Smaki najskuteczniej równoważące pitta to słodki, gorzki i cierpki.
.Sałatki to doskonała potrawa dla osób typu pitta, szczególnie latem.
.Jeśli to możliwe, jadaj w spokojnym i estetycznym otoczeniu.
.Chociaż osoby typu pitta mają upodobanie do potraw mięsnych, dieta wegetariańska ma na nich bardziej dobroczynny wpływ, niż na jakikolwiek inny typ.
Produkty zbożowe: jęczmień, owies, pszenica i biały ryż (najlepszy jest basmati).
Nabiał: mleko, masło i ghee (klarowane masło). Lody są dozwolone, podobnie białko jajek.
Owoce: słodkie, dojrzałe – awokado, wiśnie, kokosy, winogrona, mango, melony, granaty oraz słodkie śliwki i ananasy; pomarańcze, tylko słodkie.
Warzywa: większość warzyw może być stosowana w diecie równoważącej pitta. Szparagi, brokuły, brukselka, kapusta, kalafior, seler, ogórek, fasolka szparagowa, warzywa liściaste, takie jak sałata, szpinak oraz botwina, pieczarki, piżmian jadalny, groszek, ziemniaki, kiełki, słodka papryka, pataty, cukinia.
Warzywa strączkowe: staraj się unikać warzyw strączkowych w diecie równoważącej pitta. Dozwolone są cieciorka, fasola czerwona, fasola mung, tofu oraz inne produkty sojowe.
Orzechy: większość orzechów nie nadaje się do stosowania w diecie równoważącej pitta. Dozwolony jest kokos oraz nasiona słonecznika i dyni.
Oleje: kokosowy, sojowy, słonecznikowy oraz oliwa z oliwek.
Produkty słodzące: wszystkie produkty słodzące są dozwolone, z wyjątkiem miodu i melasy (mają właściwości rozgrzewające).
Mięso i ryby: dozwolone są niewielkie ilości kurczaka, krewetek i indyka, chociaż najbardziej korzystna byłaby dieta wegetariańska.
Przyprawy i zioła: potrawy zawierające przyprawy są przeważnie zbyt rozgrzewające dla osób typu pitta, dopuszcza się jednak kardamon, świeże liście kolendry, cynamon, koperek, koper włoski, miętę, szafran i kurkumę. Dozwolone są niewielkie ilości czarnego pieprzu.

Spożywaj w niewielkich ilościach lub unikaj

Ogólne wskazówki:

.Słone, kwaśne, ostre i tłuste potrawy rozgrzewają organizm i zwiększają pitta. Spożywaj je tylko w umiarkowanych ilościach; unikaj w okresie nasilenia pitta.
.Nie spożywaj produktów przetworzonych, w których jest dużo tłuszczu i soli.
.Unikaj napojów alkoholowych, produktów fermentowanych oraz kawy; są szczególnie niekorzystne dla układu psychofizycznego typu pitta.
Produkty zbożowe: ogranicz do minimum spożycie brązowego ryżu, kukurydzy, prosa i żyta.
Nabiał: unikaj serów dojrzewających, maślanki, żółtek jaj, kwaśnej śmietany i jogurtu.
Owoce: ogranicz do minimum spożycie kwaśnych owoców, takich jak grejpfruty, kwaśne pomarańcze, oliwki, papaje, niedojrzałe ananasy i śliwki. Morele, banany, owoce jagodowe, wiśnie, żurawina i brzoskwinie możesz jadać w umiarkowanych ilościach.
Warzywa: unikaj ostrych warzyw, takich jak cebula, czosnek, rzodkiewki i ostra papryka. Ogranicz do minimum spożycie buraków, marchwi, bakłażanów, pomidorów i szpinaku.
Produkty słodzące: nie używaj miodu i melasy.
Warzywa strączkowe: unikaj większości warzyw strączkowych, szczególnie soczewicy.
Orzechy: ogranicz do minimum ich spożycie, a szczególnie orzechów nerkowca, ziemnych i ziarna sezamowego.
Oleje: ogranicz spożycie oleju migdałowego, kukurydzianego, saflorowego i sezamowego.
Mięso i ryby: unikaj czerwonego mięsa, ryb i owoców morza. Skłaniaj się raczej ku wegetariańskiej diecie.
Przyprawy i zioła: ogranicz do minimum spożycie wszystkich ostrych przypraw i ziół, w tym soli. Dotyczy to czarnego pieprzu, nasion selera, goździków, kminu, kozieradki, imbiru i ziaren gorczycy. Zmniejsz spożycie takich przypraw, jak sos barbecue, ostre sosy sałatkowe, ocet, musztarda, pikle i keczup. Zrezygnuj w ogóle z papryki, chili i pieprzu cayenne. Do sałatek, zamiast octu, używaj świeżego soku z cytryny.

Dieta równoważąca kapha

Pokarmy korzystne dla układu psychofizycznego kapha

Ogólne wskazówki:
.Najlepsze dla równowagi kapha są pokarmy lekkie, suche i ciepłe, w których dominuje smak ostry, gorzki i cierpki. Istotne dla osób typu kapha: smak gorzki i cierpki pomoże ci poskromić apetyt.
.Wybieraj pokarmy ostre i pobudzające, przyrządzane z jak najmniejszą ilością masła, oleju, soli i cukru.
.Zawsze wybieraj pokarmy lekkie, zarówno jeśli chodzi o ich kaloryczność, jak i ilość; mniejsze porcje, mniej kaloryczne potrawy.
.W każdym posiłku przedkładaj potrawy gorące nad zimne.
.Wybieraj potrawy przyrządzone na sucho (pieczone w piekarniku, na ruszcie, przypiekane), zamiast przygotowywanych z użyciem tłuszczu lub wody (gotowane w wodzie, gotowane na parze, smażone).
.Zalecane są surowe owoce, warzywa i sałatki.
Produkty zbożowe: wybieraj jęczmień, grykę, kukurydzę, proso, żyto, także ryż basmati. Pszenica jest dozwolona w małych ilościach.
Nabiał: jedynie niewielkie ilości ghee (klarowane masło) i ubogotłuszczowe lub odtłuszczone mleko. Aby osłabić właściwości mleka zwiększające kapha, można dodać jedną lub dwie szczypty kurkumy lub imbiru i gotować je przez kilka minut. Dozwolone są niewielkie ilości pełnotłustego mleka.
Owoce: jabłka i gruszki działają łagodząco na kapha. Dobre są także morele, żurawina i granaty. Korzystne dla osób typu kapha są także suszone owoce (morele, figi, śliwki i rodzynki).
Warzywa: prawie wszystkie warzywa oddziałują równoważąco na kapha, w tym szparagi, buraki, brokuły, brukselka, kapusta, marchew, kalafior, seler, bakłażan, zielone warzywa liściaste, sałata, groszek, ziemniaki, dynia, rzodkiewki, szpinak i kiełki.
Orzechy: ogranicz do minimum spożycie orzechów. Są dozwolone małe ilości ziaren słonecznika i dyni.
Produkty słodzące: surowy (nie podgrzewany) miód jest jedynym produktem słodzącym, który nie zwiększa kapha.
Warzywa strączkowe: wszystkie działają łagodząco na kapha, z wyjątkiem tofu i czerwonej fasoli.
Mięso i ryby: dozwolone są krewetki oraz niewielkie ilości kurczaka i indyka.
Przyprawy i zioła: wszystkie przyprawy, z wyjątkiem soli, oddziałują korzystnie na kapha. Dla pobudzenia trawienia zaleca się imbir.

Spożywaj w małych ilościach lub unikaj

Ogólne wskazówki:
.Ogranicz do minimum spożycie potraw ciężkostrawnych, tłustych i zimnych o smaku słodkim, kwaśnym i słonym.
.Spożywaj umiarkowane ilości produktów mlecznych.
.Nie jedz potraw smażonych w tłuszczu.
.Jeśli to możliwe, zrezygnuj ze słodkich, bogatokalorycznych potraw.
Produkty zbożowe: pszenica i ryż w małych ilościach.
Nabiał: ogranicz do minimum spożycie produktów. mlecznych, szczególnie sera, masła i śmietany.
Owoce: jedz mniej słodkich, bardzo soczystych i kwaśnych owoców, takich jak awokado, banany, kokosy, daktyle, figi, winogrona, melony, pomarańcze, ananasy. Możesz je spożywać po ugotowaniu.
Warzywa: mimo iż większość warzyw ma dobry wpływ na kapha, nie poleca się pomidorów, ogórków, patatów i cukinii.
Mięso i ryby: unikaj wieprzowiny, czerwonego mięsa, ryb i owoców morza, z wyjątkiem krewetek.
Przyprawy i zioła: ogranicz do minimum użycie soli.