Artur i Mallika Szumscy
+48 608 822 431 napisz@kuchniajogi.pl

HALAVA PORZECZKOWA z MĄKI ZIEMNIACZANEJ

Tutaj znajdziesz przepis na halavę pszenną ze świeżymi gruszkami. Jeśli unikasz glutenu, możesz ją zrobić z kaszki kukurydzianej :-).

Print

HALAVA PORZECZKOWA z MĄKI ZIEMNIACZANEJ

Wymaga koncentracji przy gotowaniu, ale jest tego warta. Indyjskie desery zazwyczaj warte są starań :-).
Course Bez glutenu, Deser, Wegańskie
Cuisine indyjska
Cook Time 40 minutes
Total Time 40 minutes
Servings 12 porcje

Ingredients

  • 1 szkl skrobia ziemniaczana
  • 4 łyżki olej kokosowy
  • 1 l sok z czarnej porzeczki 100%, bez słodzików
  • 0,75 szkl cukier nierafinowany
  • 8 g cukier wanilinowy
  • czarne porzeczki mogą być mrożone, do ozdoby, niekoniecznie

Instructions

  • W rondelku topimy olej kokosowy i wsypujemy skrobię.
  • Często mieszając, prażymy ją na małym ogniu. Lepiej jest prażyć dłużej na małym ogniu, niż szybko na dużym - unikniemy w ten sposób przypalenia oleju i mamy gwarancję równomiernego wyprażenia.
  • W czasie, jak halava się praży, smarujemy tłuszczem lub wykładamy papierem do pieczenia blaszkę szarlotkową.
  • Skrobia ziemniaczana nie zmienia mocno koloru podczas prażenia, ale kiedy widzimy, że nie jest już śnieżnobiała, a staje się beżowawa, możemy przejść do następnego kroku.
  • Teraz dodajemy sok porzeczkowy. Uwaga - skrobia powinna być już naprawdę gorąca, więc zetknięcie z zimnym sokiem może przez moment być burzliwe. Zachowaj ostrożność! O ile do halawy z kaszy dodajemy raczej gorący syrop, o tyle do halavy ze skrobi warto dodać płyn zimny. Wtedy łatwiej równomiernie pomieszać i unikniemy klusek.
  • Jednocześnie dodajemy cukier i cukier wanilinowy. Teraz już cały czas mieszamy, aż stanie się to naprawdę trudne.
  • Przekładamy halavę do foremki. Posypujemy całymi porzeczkami i przyciskamy je, lekko wgniatając w powierzchnię.
  • Teraz już tylko pozostaje poczekać, aż halana wystygnie, i pokroić ją w akuratne kostki wielkości ciastka. Można na talerzyku polać syropem, jeśli mamy ochotę :-).

Notes

Halava tym się różni od kisielu, że uprażona skrobia ziemniaczana jest bardziej krucha, niż ta ugotowana. Dlatego - przy odpowiednim stosunku płynu do skrobi - można  ją pokroić w kostki. Jeśli damy więcej płynu, wyjdzie pudding, ale wciąż nie tak ciągnący się, jak kisiel.